(versió en castellà)
De l’estanteria a la caixa els preus poden apujar-se un 15,9%
Una investigació del cafèambllet detecta a una gran superfície un etiquetatge erroni que pot significar un perjudici pel consumidor de molts euros cada any · Segons l’OCUC, no és un cas aïllat.
·Albano Dante Fachin
El tema va sortir a una terrassa estiuenca, una nit de tertúlia. ‘Vaig anar a comprar un vi al súper -va dir un dels presents- i quan el vaig anar a pagar me’l van cobrar 75 cèntims més del que marcava a l’estanteria’. De seguida, i a mode d’efecte dominó, gairebé tots els presents van explicar històries semblants, amb un aire resignat de ‘i és clar, què et pensaves’.
Partint d’aquí, vam decidir investigar què hi havia de veritat en el tema del cobrament irregular dels productes als supermercats. Per fer-ho vam triar, aleatòriament, el supermercat Caprabo del Polígon Industrial de Blanes.
De l’estanteria a la caixa, un ‘llibret Toki’ s’encareix un 15,9%
La investigació
La quantitat de productes que hi ha en un supermercat de les dimensions d’aquest, feia impossible que compréssim una unitat de cadascun. Per tant, vam fer successives compres durant cinc dies. En total vam comprar 75 productes dife-rents. Un cop havíem passat per caixa, tornàvem a dintre amb el tiquet i ho comparàvem amb els preus de l’estanteria. Dels 75 productes comprats, 22 estaven mal etiquetats, i 20 d’ells a favor del supermercat.
A la primera compra vam detectar quatre errors i ho vam comunicar al mostrador d’Atenció al Client. Allà ens van dir que això ‘és normal’, i sense cap inconvenient ens van abonar la dife-rència amb unes monedes que tenien en una capseta. Així l’incident no va quedar registrat enlloc. Al dia següent, dels quatre errors, tres persistien, mentre que un estava solucionat. És a dir que, a caixa, el producte s’encaria respecte el preu de l’etiqueta de l’estanteria gairebé sempre.
Una família que consumeixi 1/2 kg. de pa Katenbrot de Bimbo al dia, pot arribar a pagar 167,9 euros més l’any
Molt freqüent
Un cop vam veure que el comentari de la terrassa estiuenca no era una ‘llegenda urbana’ sinó una realitat provada, ens vam posar en contacte amb l’Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya. Una de les advocades d’aquesta organització, la Mònica Caballero, ens va explicar que aquests ‘errors’ es produeixen amb molta freqüència, i no només al sector de l’alimentació, sinó també al del tèxtil i el calçat. Al nostre estudi, el 91% dels productes mal etiquetats perjudicaven al consumidor, amb preus més alts dels indicats a l’estanteria.
Pel que fa a la intencionalitat, Caballero no es pronuncia, però afirma que ‘l’empresa ha d’assegurar als seus clients que aquest tipus de coses no passen’ i que ‘l’argument de l’error informàtic és el més esgrimit per les cadenes denunciades’. L’advocada explica que és l’administració qui ‘ha de vigilar i posar remei’, ja que l’etiquetatge està perfectament regulat per Reial Decret 3423/2000.
Per una altra banda, des de l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Blanes ens van informar que el procediment que ha de seguir un ciutadà quan detecta una irregularitat d’aquest tipus és el de ‘denunciar l’establiment infractor per tal que l’administració pugui actuar d’ofici’ i afirmen que el preu vàlid sempre és el més baix.
Una de les compres que vam fer era de 287,46 euros. El 26,3% dels productes estava mal etiquetat. El sobrecost, un 1,54%.
Cas puntual
Després de les indagacions fetes, el dijous 4 ens van posar en contacte amb Caprabo per informar-los dels resultats de la nostra investigació i conèixer els motius pels quals es generen aquests errors. Segons l’empresa, tot i que no tenia coneixement del cas en concret -ja que la nostra trucada va tenir lloc poques hores abans del tancament de l’edició- reconeixen que aquest és un cas puntual i aïllat d’aquesta botiga. Així mateix assegura que en cap cas es pot generalitzar aquest tipus d’error a la cadena en conjunt, ja que disposen de mesures i proce- diments adeqüats per tal d’evitar aquests errors.
No hay comentarios:
Publicar un comentario