21 mar 2008

La Generalitat projecta un mur d'asfalt sobre l'Horta.


Una nova amenaça se cerneix sobre l'horta valenciana. De nou, en forma d'asfalt. La conselleria d'Infraestuctures i Transport va presentar a finals de 2006 als ajuntaments de l'Horta Nord un document de només tres pàgines (més alguns plànols) que conté la proposta d'aquesta nova autovia per l'horta. La idea recupera un projecte franquista, el del Distribuïdor Comarcal, paralitzat molts anys per l'oposició ciutadana a causa del seu destructiu impacte sobre l'horta regada per la sèquia de Montcada. La proposta consisteix en dos ramals viaris que travessen tota l'Horta Nord amb vàries connexions d'entrada i d'eixida a tots els pobles que travessa.

Redacció (l'avanç)

El primer és una autovia de 13 quilòmetres que partint del tram existent de l'anomenat Distribuïdor Comarcal a Godella s'endinsaria en l'horta en direcció a Alfara del Patriarca creuant per això els termes de Rocafort, Massarrojos i Montcada per a continuar per Vinalesa i Foios penetrant en direcció a la mar entre Albalat dels Sorells i Meliana per enllaçar amb l'autovia de la costa de València a Barcelona (la V-21). L'altre és un altra autovia de 4 quilòmetres que discorre des de la via anterior (entre Godella i Rocafort) fins a la Ronda Nord de València pel mig de l'horta de Godella, Burjassot i València per a enllaçar la Ronda Nord junt a la Ciutat Fallera

Un "parc" d'asfalt

L'equívoc nom de "Via Parc" ve determinat per la filera d'arbres i arbustos que es preveu plantar a les vores. En realitat, es tracta d'un viari per a transport privat d'alta capacitat en paral·lel a la via del metro, connectant pobles on arriba el metro i per tant competint amb ell. No és difícil saber quina serà la forma de transport que eixirà beneficiada d'aquesta competència. El professor d'Economia i Urbanisme de la Universitat de València Vicente Torres, critica que es tracta d'una proposta "desfasada i insostenible". "Contínuament se'ns estan proposant noves carreteres, autopistes o l'augment de carrils en les ja existents, però sense que això solucione els problemes de congestió, en tot cas es produeix una xicoteta millora al principi, i poc després torna a reproduir-se la congestió més agreujada encara", assenyala. L'urbanista destaca que els impactes d'aquesta nova infraestuctura serien "terribles". L'expert denuncia que, a banda del soroll i l'increment del consum energètic, l'autovia augmentaria l'impacte del trànsit en la zona i fragmentaria milions de metres quadrats d'horta, segregant-la i devaluant-la, posant-la a disposició de l'especulació. "La incentivació de major trànsit privat, amb tots els seus impactes de contaminació lumínica, soroll, pèrdua de sòl agrícola, destrucció del paisatge, consum de combustible, agreujament de l'efecte hivernacle i del canvi climàtic, incomplimentdel Protocol de Kyoto... tindrien un efecte molt clar: pitjor qualitat de vida", afirma taxativament.

A la contra dels vents que bufen a Europa

A Europa s'estan prenent gran quantitat de mesures per reduir el trànsit amb l'objectiu de combatre el canvi climàtic: restringir l'accés amb cotxe als centres urbans, desviar la mobilitat cap a formes de transport de menor impacte (el transport públic, la bicicleta...), reservar carrils en les autovies per al transport públic i el cotxe compartit, introduir noves tecnologies per a regular les velocitarts i previndre l'agreujament de la congestió. Per contra, la política de la Generalitat valenciana es resumeix en més carreteres i un major consum energètic. Ni la dreta francesa arriba tan lluny.

Temps d'obres públiques

La crisi urbanística ha posat en alerta les administracions de l'Estat. Per evitar l'atur que suposarà l'aturada del ritme constructor, el Govern espanyol prepara un pla d'inversions públiques. El Govern valencià, malgrat el seu caràcter neoliberal, pretén emprar una fórmula semblant, on s'emmarca el "Via Parc Nord" i més infraestuctures que estan per vindre: ciment i asfalt per a quan falle la rajola. Les intencions de la Generalitat del PP han mobilitzat els moviments veïnals i ecologistes i partits com el BLOC i Esquerra Unida. La plataforma Per l'Horta s'està organitzant junt amb altres col·lectius com Acció Ecologista-Agró per difondre per la comarca la seua oposició al projecte. "Via Parc" és el darrer dels atacs que vénen produint-se, des que el PP és al govern valencià, contra el pulmó verd de l'àrea metropolitana de València.

No hay comentarios:

Publicar un comentario